TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri tarafından desteklenen "Abdalın Bavulu: Müzemi Yanımda Taşıyorum" başlıklı araştırma projesi uygulama aşamasını Sırrı Kardeş Ortaokulu, Yunus Emre Ortaokulu, Ramazan Donat Ortaokulu ve Erol Güngör Ortaokulu’na ziyarete giderek tamamladı. Danışmanlığını Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Çağrı Öztürk Demirbaş’ın yürüttüğü projede, araştırmacılar Fakültemiz Sosyal Bilgiler Öğretmenliği son sınıf öğrencilerinden Emine Çoban ve Aslıgül Nazlı Altuntaş ile Sanat ve Müze Eğitimi dersine devam eden gönüllü 21 sosyal bilgiler öğretmen adayı Abdalın Bavulu etkinlikleriyle ortaokul öğrencileriyle buluştu.
![]() |
Yunus Emre Ortaokulu |
Öğrencilerin hem bavuldaki nesnelere ilgisi hem de etkinliklere katılımları yüksek düzeyde gerçekleşti. Sosyal Bilgiler öğretmen adayları çocukların yaratıcılıklarına, kavramlarla kurdukları bağlara ve sorgularken şaşırtmalarına şapka çıkarttılar. Müziğin evrensel ve birleştiren gücüyle çocuklar hem eğlendiler hem de yaratıcı sorularla öğretmen adaylarını terlettiler:
![]() |
Erol Güngör Ortaokulu |
Projenin temel amacı somut olmayan kültürel mirasın aktarımı noktasında Kırşehir’in UNESCO tarafından neden Yaratıcı Şehirler Ağı kapsamında Müzik Şehri seçildiğinin farkındalığını ve yöredeki Anadolu Abdal geleneğini hem dört yıl bu şehirde okuyan Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarına hem de ortaokul sosyal bilgiler dersi kazanımları çerçevesinde 6. sınıf öğrencilerine tanıtabilmek. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarımız ana teması Kırşehir Abdal Geleneği ve müzik temsilcileri olan, nesneler ve etkinliklerle desteklenmiş bir bavul müze hazırladılar.
![]() |
Sırrı Kardeş Ortaokulu |
Gıygıdı, Teber, Denk ve Garip etkinlik kitlerinin yer aldığı Abdalın Bavulu, üç şehir merkezi ve bir merkez ilçe beldesi ortaokulunda öğrencilerle buluştu. Kürsüde öğretmen olarak Emine Çoban, Aslıgül Nazlı Altuntaş, Münevver Ünal, Nisa Ortadağ ve Büşra Erbek gönüllülükle yer aldı. Diğer gönüllü öğretmen adayları etkinliklerin gerçekleştirilmesi, ölçme araçlarının toplanması ve gözlem amacıyla ziyarette hazır bulundular. Ayrıca sosyal bilgiler eğitimi doktora öğrencimiz Meryem Cengiz de öğretmen adaylarına proje boyunca destek oldu.
![]() | ![]() |
Gönüllü Katılımcı Zehra Yağmur Erol Güngör Ortaokulu | Gönüllü Katılımcı KÖ21 Erol Güngör Ortaokulu |
Proje sırasında mezun öğrencilerimizden ve öğretmen adaylarımızın kardeşlerinden de destek aldık. Son sınıf öğrencimiz Münevver Ünal’ın kardeşi Ahi Evran Anadolu Lisesi 11. sınıf öğrencisi Zehra Ünal projemizin giriş etkinliğinde Kırşehir yöresi halk oyunlarından örnek sunarak yöresel kıyafetlerin tanıtımıyla öğrencileri bavul müze atmosferine hazırladı. Kendisine öğrenim hayatında ve yapacağı gönüllülük faaliyetlerinde başarılar diliyoruz. Proje katılımcılarından KÖ21 mezun öğrencilerimizden gönüllü katılımcı İsa Erdoğan’ın elinden bağlamasını isteyerek “Öğretmenim bir parça da ben çalabilir miyim?” diye kürsüye çıktı. Sınıf arkadaşları da öğrencimize coşku ile eşlik ettiler.
![]() |
Şehit Ramazan Donat Ortaokulu (Özbağ) |
Uygulama süresince öğrenciler Muharrem Ertaş’tan Çekiç Ali’ye, Hacı Taşan’dan Neşet Ertaş’a farklı bozlak geleneği sanatçılarının sesinden kesitler dinlediler. Videodan Yaşayan İnsan Hazinesi Adem Göçer ve Zurnacı Ayvaz Usta’nın performanslarını öğrenciler ilgi ile seyrederken bavul müzemizdeki müzik aletlerini ders aralarında inceleyip kullandılar.
![]() | ![]() |
Teber Bu etkinlikte öğrenciler Abdalların aralarında kullandıkları gündelik dildeki kelimelerin günümüzdeki karşılığı ve görsellerinden oluşan eşleştirmeleri yaparak Teber Sözlüğü oluşturdular. | Gıygıdı Bu yaratıcı yazma etkinliğinde öğrencilere Neşet Ertaş’a ait “Türkü Sever Türkü Söyler” türküsünün sözleri verilerek türküye yeni dörtlükler yazmaları istendi. |
![]() | ![]() |
Denk Türkiye Siyasi Haritası üzerinde müzik geleneği temsilcilerinin resimlerinin yapıştırıldığı piyonlar öğrencilere dağıtıldı. “Siz olsaydınız hangi müzisyen olarak Türkiye’nin neresine seyahat edip müziğinizi duyurmak istersiniz?” sorusu soruldu. Öğrencilerden dağıtılan keselere göçme sırasında denk kurarken yanlarına neler alacağı da yazdırıldı. | Garip Öğrencilere ders içinde bahsedilen Kırşehir yöresi Abdal geleneği müzik temsilcilerine ilişkin ipuçları verilerek görsellerle birleştirmeleri sağlandı. Kesip yapıştırma işlemlerinin sonunda Abdalın Albümü öğrenciler tarafından tamamlandı. |
![]() | ![]() |
Kırşehir merkez ilçe beldesi Özbağ’da bulunan Şehit Ramazan Donat Ortaokulu’na ulaşımımızın sağlanmasında katkı sunan Kırşehir Belediyesine ve Belediye Başkan Yardımcısı Sayın Nazım Köksal’a teşekkür ederiz. Öğretmen adaylarımızdan Halil, sabah okula giderken serviste “Hocam merkezdeki bir okula daha gidebilirdik neden bir beldeye gidiyoruz?” diye sordu. Bu soru üzerine öğretmen adaylarına merkezdeki öğrenciler ile beldedeki öğrencileri yerel miras ve okul iklimi noktasında karşılaştırmaları istendi. Okuldan geri dönüşte ise sorduğu sorunun yanıtını öğretmen adayı kendi vererek beldedeki öğrencilerin merkezdekilere kıyasla hem sınıf yönetimi açısından hem de Abdal geleneği ve bozlak kültürü hakkındaki hazır bulunuşlukları ile önde olduklarını söyledi. Üstelik okuldan çıkarken bir ânı da mezunumuz Ramazan Donat’ın fotoğrafıyla dondurduk. Öğretmen olarak bir okula atanamamıştı ama mezun olduğu fakülteden denkleri onu orada andılar.

Servis şoförü Ali Bey etkinlik dönüşü öğretmen adaylarımıza %10 öğrenci indirimi ayarlayarak bir de çorbacıya bıraktı. Öğretmen adayları çorbalarını yudumlarken hafta boyunca yaptıkları uygulamalar ve okullarda karşılaştıkları okul iklimleri konusunda görüş alışverişinde bulundular. Ziyaret edilen okullardaki öğrenciler, sonraki süreçte hangi konularda bavul müze etkinliği istediklerini söyleyerek uğurladılar. Böylelikle katılımcı öğretmen adayları bireysel olarak birer bavul müze küratörü olmayı deneyimlediler. Nisan ayında öğretmen adayları fakültemizde gerçekleştirecekleri deneyim paylaşımı ile proje verilerinin analizinden elde edilen hem öğrenciler hem de kendilerindeki söz varlığı değişimleri ile uygulamaya ilişkin görüşleri yansıtacaklar. Ortaokul öğrencilerinin Gıygıdı etkinliğinde yazdıkları, sözleri Neşet Ertaş’a ait türküye ekledikleri örnek dörtlüklerle bitirelim:
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Uygulama sürecini tamamlayan "Abdalın Bavulu: Müzemi Yanımda Taşıyorum" projesinde görev alan Fakültemiz Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerimizi ve onlara bu önemli seyahatte danışmanlık yapan Prof. Dr. Çağrı Öztürk Demirbaş'ı tebrik ediyoruz...